De schaatsverenigingen van Rotterdam en Lansingerland gaan samenwerken met de Rotterdamse wielrenclub RWC Ahoy. De wielrenners hadden al een sportpark tussen de Doenkade en Rotterdam Airport in. Nu wordt daar ook een skeelerpiste gebouwd voor de schaatsers.

“Een compleet nieuwe piste van 200 meter. Het is een wedstrijdbaan waar we in de toekomst op kunnen gaan trainen en waar nationale en internationale toernooien op kunnen worden gehouden”, vertelt een trotse Henk Vos, de voorzitter van de schaatsvereniging van Lansingerland. “We hopen natuurlijk ook veel meer jeugd aan te trekken door nu de combinatie met wielrennen aan te kunnen bieden”, zegt Sander de Jong. Hij is dan weer de voorzitter van de schaatsvereniging uit Rotterdam.

Elkaar beter leren kennen
De leden zelf zijn wel te spreken over de samenwerking. “Zometeen ga ik ook wielrennen”, stelt een van de inline skaters enthousiast. “Het is allemaal wat gezelliger. Je leert elkaar zo ook beter kennen. Ik wil misschien ook wel proberen te schaatsen en skaten”, zegt een van de aanwezig wielrenners.

Het gezamenlijk clubgevoel moet nog wel een beetje groeien. “Je ziet nog wel dat de wielrenners en de schaatsers naar elkaar kijken. Zo van: ‘Wat doen zij hier?’ Maar dat hoort er ook een beetje bij”, stelt Wouter Kelderman, voorzitter van RWC Ahoy. “De vraag is ook of we ook allemaal dezelfde verenigingscultuur moeten hebben. We zijn gewoon autonome verenigingen die nu met elkaar de krachten gaan bundelen”, besluit Wouter.