Skeelerwedstrijden jeugd

Toelichting wedstrijden inline-skaten voor jeugd
SVR-leden kunnen deelnemen aan officiële inline-skatewedstrijden die georganiseerd worden onder auspiciën van de KNSB Om deel te kunnen nemen heb je een wedstrijdlicentie nodig van de KNSB. De kosten zijn:

• €11,75 voor kinderen tot 12 jaar
  • €26,50 voor 13 t/m 18 jaar
  • €44,00 voor iedereen ouder dan 18 jaar

Deze licentie moet je zelf aanvragen bij de KNSB, via: Wedstrijdlicentie (info voor de sporter) | KNSB. Hiervoor heb je een lidnummer nodig. Deze kun je aanvragen bij de secretaris (secretaris@svrotterdam.nl). Op deze site vind je informatie over de leeftijdscategorieën die bij het inline-skaten worden gebruikt (let op: kijk naar de juiste discipline). Het is ook mogelijk om twee keer met een daglicentie mee te doen aan een wedstrijd. Deze licentie is te koop bij de inschrijving van de desbetreffende wedstrijd (kosten zijn €5,50 tot €8,00).

Als je een licentie hebt, kan je deelnemen aan de wedstrijden. Er zijn verschillende mogelijkheden. Zo hebben we de instapwedstrijden op onze eigen piste (Davevandam skeelergames), de regionale wedstrijden (Jeugdskeelercup), de landelijke wedstrijden (landelijke baanwedstrijden en NK’s). Deze zullen hieronder worden toegelicht.

Instapwedstrijden ~ Davevandam skeelergames
Dit zijn instapwedstrijd voor jeugdleden van SVR en SIL (en af en toe een andere vereniging). Tijdens de wedstrijd worden verschillende afstanden en onderdelen gereden. Denk bijvoorbeeld aan een slalom, een 200m tijdrit of een massastart. Deze wedstrijden zijn bedoeld voor al onze jeugdleden (t/m 16 jaar). Je hebt hier géén wedstrijdlicentie voor nodig en deelname aan deze wedstrijd is gratis. Meer informatie is te vinden op https://skeelerpisterotterdam.nl/wedstrijden/. En inschrijven voor deze wedstrijden kan door een mail te sturen naar wedstrijden@skeelerpisterotterdam.com (hier kun je ook terecht voor vragen). Je kunt voor vragen ook terecht bij een van de skeelertrainers.

Regionale wedstrijden ~ Jeugdskeelercup
Dit is een regionale wedstrijd/competitie voor jeugdleden vanaf pupillen 4 t/m junioren B (zie categorieën inlineskaten). Deze wedstrijd is op verschillende skeelerbanen in de regio en trekt veel jeugdleden van verschillende verenigingen. Onderdelen die gereden worden zijn: tijdrit, afstanden (200m, 300m, 500m, 1000m, flying lap) in serie/halve finale/finale, puntenkoers, slalom, afvalkoers en marathon. Als je het leuk vindt om wedstrijden te rijden is dit zeker iets voor jou! Om deel te kunnen nemen heb je een geldige KNSB wedstrijdlicentie voor de discipline inlineskaten nodig. Zoals hierboven genoemd kun je via deze link een wedstrijdlicentie aanvragen. Je kunt ook deelnemen met een daglicentie. Deze vraag je aan bij het inschrijven voor de desbetreffende wedstrijd. Inschrijven voor de Jeugdskeelercup gaat via https://inschrijven.schaatsen.nl/#/wedstrijden. Zorg dat je op de juiste discipline (‘inlineskaten‘) hebt gefilterd en klik bij de wedstrijd waaraan je wilt deelnemen op het kopje “inschrijven“. Je kunt inschrijven met je relatienummer (=licentienummer) of door het aanvragen van een daglicentie. Meer informatie over de Jeugdskeelercup is te vinden op https://www.knsbgewestzh.nl/inline-skaten/jeugdskeelercup/. Zoals het wedstrijdprogramma, de afstanden die verreden worden, het tijdstip van de wedstrijd, het adres van de locatie, maar ook informatie over de competitiebijdrage, transponder en beennummer. Eventuele vragen kunnen gesteld worden aan de skeelertrainers of mail trainerscoordinator@svrotterdam.nl.

Het programma voor 2024 is als volgt:

• Zondag 21 april (vanaf 10.00 uur) in Warmond
  • Zaterdag 4 mei (vanaf 10.00 uur) in Rotterdam
  • Zondag 2 juni (vanaf 10.00 uur) in Ammerstol
  • Zondag 9 juni (vanaf 10.00 uur) in Lisserbroek
  • Zondag 7 juli (vanaf 10.00 uur) in Leiderdorp
  • Zaterdag 7 sept (vanaf 10.00 uur) in Zoeterwoude (finale)

Nationale wedstrijden ~ landelijke baanwedstrijden
Dit zijn landelijke wedstrijden op zowel pistes als op de weg. Deze wedstrijden zijn voor gevorderde wedstrijdrijders. Om deel te kunnen nemen aan de landelijke baanwedstrijden dien je te beschikken over een KNSB wedstrijdlicentie, een eigen transponder (link) en eigen beennummers (link). . Meer informatie is te zien op http://schaatsen.nl. Eventuele vragen kunnen gesteld worden aan de skeelertrainers (of mail naar trainerscoordinator@svrotterdam.nl).

Landelijke kampioenschappen (NK’s)
Deelname voor deze wedstrijden is op uitnodiging van de KNSB. Om in de selectieprocedure meegenomen te worden dien je deel te nemen aan de landelijke baanwedstrijden. Hier vind je de selectiedocumenten. Eventuele vragen kunnen gesteld worden aan de skeelertrainers of mail naar trainerscoordinator@svrotterdam.nl.

Internationale wedstrijden
Als je internationale wedstrijden wil rijden kan dat zeker ook. De kalender met internationale wedstrijden is te zien op schaatsen.nl. Eventuele vragen kunnen gesteld worden aan de skeelertrainers of mail naar trainerscoordinator@svrotterdam.nl.