Een bekende naam, een bekend persoon in de schaatswereld, Stien Kaiser is 23 juni j.l. op 84-jarig leeftijd overleden. Schaatsliefhebbers en -kenners zal dit niet ontgaan zijn. Er is door de media gepaste aandacht aan besteed. En Schaatsvereniging Rotterdam kan daar zeker niet bij achterblijven.
Stien, Stien Kaiser, en ook gedurende haar huwelijk enige tijd bekend onder de naam Baas-Kaiser, is een naam die onlosmakelijk met onze vereniging verbonden is en blijft.

Waarom deze verbondenheid en waarom als naam?
Vanaf het moment dat Stien, in 1963, vrijblijvend begonnen aan het kampioenschap van Zuid-Holland, dat op de Kralingse Plas verreden werd, won, had zij de aandacht van een van SVR’s oprichters en trainers, Piet Zwanenburg. Met als gevolg dat zij meteen bij de oprichting van onze vereniging, in 1964, lid werd. Hoe Stien’s  carrière daarna verlopen is, is terug te lezen in diverse bronnen. Feit is echter dat zij in 1967 voor de eerste keer wereldkampioen all-round werd. Een prestatie, die door Kees Verkerk in 1966 was geleverd, ook al een SVR-lid. En in 1967 herhaalde hij deze prestatie.

Binnen twee jaar na de oprichting had SVR al twee van haar leden tot Lid van Verdienste*) kunnen benoemen! Detail hierbij: beide benoemingen werden pas achteraf, tijdens de Jaarvergaderingen van ’66 en ’67, bekrachtigd door de leden.

Waar veel, oudere leden Kees altijd nog met SVR associëren geldt dat voor Stien minder of zelfs helemaal niet. Wat goed te verklaren valt. Kees heeft altijd affiniteit met de vereniging behouden, lees maar eens terug in de SVR50!. Voor Stien gold dat niet. Als persoon verdween zij voor de vereniging uit beeld. Maar het neemt absoluut niet weg dat zij een uniek stukje geschiedenis voor SVR heeft meegeschreven. Welke Schaatsvereniging in Nederland (en daar buiten?) kan zich erop voorstaan dat zij in een en hetzelfde jaar, 1967, twee wereldkampioenen tot haar leden mocht rekenen?
Stien voor altijd Pionier van het Vrouwenschaatsen, Schaatslegende, Nederlands, Wereld en Olympisch kampioen; voor altijd een verdienstelijk SVR-lid met vele eretitels.

Het Bestuur