Op 27 oktober jl. overleed Ineke Smit. Ineke is 42 jaar lang lid van de SVR geweest en ruim daarvoor was ze al actief in het schaatsen. Bertus leerde ze kennen op het ijs in de winter van ’62, ’63.

Ineke gaf in de jaren 80 en 90 les op de Weenabaan. SVR had daar een open uur waar iedere Rotterdammer via de dienst Sport schaatsles kon krijgen. Door Ineke kregen mensen plezier in het schaatsen en via Ineke werden ze dan vaak lid van SVR .
Ook als je twintig of soms dertig jaar later –toen ze nog steeds op de baan stond- langs kwam rijden observeerde ze scherp en gaf ze je een aanwijzing waar je echt iets aan had.

Ineke werd lid in 1976. 42 jaar lang trainde ze talenten, maar ook mindere goden . Voor iedereen had ze aandacht. Soms behaalde haar pupillen op regionaal en nationaal niveau mooie successen. Tot vorig jaar was ze nog betrokken bij het opleiden van talenten en gaf ze training aan de talentengroep waar ook enkele SVR-jeugdleden deel vanuit maken.

42 jaar…..
Ze was erbij op de Weena baan;
Ze was er al bij op de onoverdekte Uithof;
Ze was erbij in Budapest in 1988;
En de laatste vijf jaar was ze iedere woensdag op Schaatsbaan Rotterdam. Daar bracht ze met onverminderd enthousiasme nieuwkomers de eerste streken bij en bleef ze schaven aan de techniek van ‘oude jongeren’, die het schaatsen ook maar niet konden laten.

Enkele jaren geleden besloot de Algemene Ledenvergadering van SVR haar te benoemen tot Lid van Verdienste. Een bescheiden waardering voor een enorme inzet.

Vorig jaar stond Ineke nog in het AD. De foto op de rouwkaart is een foto die speciaal voor dat artikel is gemaakt. Ze poseerde als oudste actieve trainster samen met een van onze jonge schaatstertjes. Ze deed dat bescheiden maar ook met gepaste trots. Het AD schreef daar een leuk artikel bij.

Uit dat artikel blijkt wederom haar nooit afnemende enthousiasme. Het artikel verscheen aan het einde van de zomer: ‘Gelukkig mogen de schaatsen binnenkort weer uit het vet’ , waren haar woorden.

Nog slechts enkele weken geleden, bij de traditionele van Herpenloop waren Ineke en Bertus aanwezig om kleinzoon Thom aan te moedigen. Bij de aansluitende BBQ was Ineke nog vol enthousiasme over het komend schaatsseizoen; ze had weer veel zin in de woensdagavondtrainingen in de schaatstent. Helaas gaat dat er niet meer van komen, voor velen van ons een groot gemis.

Ineke was SVR en SVR was voor veel leden een beetje Ineke. We gaan haar enorm missen.
Namens alle leden en oud-leden wensen we Bertus, Sonja, Irma, Wijnand, Bert, Thijs, Tom en Mylou veel sterkte met dit verlies.