Op 27 november hebben we met een leuke avond de Rotterdamse schaatsbaan weer geopend. Vanaf 17 uur stroomden de bezoekers toe. Alle schaats-, skeeler- en fietsverenigingen in de buurt van Rotterdam waren uitgenodigd. Uiteindelijk hebben zich 160 vrouw/man/kind aangemeld. Hoeveel schaatsers er waren hebben we niet geteld maar het was gezellig druk. Naast veel SVR leden was er ook een flinke toeloop vanuit de andere verenigingen. De gezelligheid werd nog eens vergroot door het dweilorkestjes dat speelde.

Vanaf 18 uur waren de kinderen aan de beurt voor een heuse Elfstedentocht; de stempelkaart klopte in elk geval. De kinderen moesten 11 ronden schaatsen en elke ronde werd er gekluund, geslalomd en moest er onder een brug door worden geschaatst; waar een cafétafel al niet handig voor is. De stempelaars hadden het -zoals het hoort- steenkoud.

Hierna was het hoogtepunt van de avond, de kortebaanwedstrijd voor de jeugd. In 2 klasses, basisschool en ouder, werd er gestreden wie het snelste de 100m kon afleggen. Tijdwaarneming was er niet, je moest je rit winnen om door te gaan. Uiteindelijk was bij de basisschool de winst voor Rosa Harkes, bij de oudere jeugd was Tom Hoogenboom de snelste. Tweemaal jeugd van SVR die zegevierde.

De avond werd afgesloten met 2 Mass-starts. Bij de recreanten werden er 10 rondes gereden, het veld lag al direct volledig uit elkaar, het niveauverschil was groot. Het boterzachte ijs maakte het ook erg zwaar. Uiteindelijk was de winst voor Bart van DKIJV, tweede werd Frank Kraaijenbos en derde werd Menno. Bij de jeugd was het niet echt spannend, de winst was duidelijk voor Jelle van DKIJV, tweede werd Nerena van DVIJC en de derde plek was voor onze held Guus Gelderblom. Bij de Mass-start voor de gevorderden werden 16 rondes gereden. Al snel reden er 3 man weg die de hele wedstrijd zo’n 100m voor de rest uit reden. Onder hen Thijs Kooiman (14jr) die knap 3e werd, hij moest de winst (nog) laten aan zijn vader Wijnand. Tweede werd wederom Frank Kraaijenbos, waar hadden wij hem eerder gezien?

En naast al dit geweld werd er vooral ook gezellig geschaatst en geborreld. Een mooie manier om het schaatsseizoen op onze thuisbaan te openen. Wellicht een nieuwe traditie……