In 1956 werd Wim de Graaf Nederlands Kampioen op het natuurijs van de Kralingse Plas. Het zou bijna 60 jaar duren voordat er weer een officiële KNSB-wedstrijd binnen de grenzen van Rotterdam zou plaatsvinden. Maar op 22 december was het dan weer zover. Dankzij de inspanningen van een aantal leden van SVR, de mannen van Schaatsbaan Rotterdam maar vooral ook de geweldige steun van het Gewest Zuid Holland van de KNSB en de landelijke KNSB werd het een mooie dag. Met dank aan de sponsoring van Van de Valk uit Ridderkerk had een groot deel van het dames- en het herenpeleton in Ridderkerk overnacht en stond fris aan de start in Rotterdam. Zowel de dames- als de herenkoers waren spectaculair. Er werd knettertje hard gereden. Snelste ronde (29) bij de dames kwam op naam van de hoogblonde Francesca Lollobrigida, die de avond tevoren in Breda had gezegevierd. Bij de heren ging de snelste ronde zelfs nog drie seconden rapper. Achteraf waren alle rijders zeer te spreken over de kwaliteit van het ijs. Ook de tunnel voegt een nieuwe dimensie toe die aan het wielrennen doet denken. Als je ontsnapt kun je vrij snel aan het zicht onttrekken en dat brengt nieuwe dynamiek in de koers.
Er was veel pers en veel publiek: De schaatssport leeft dus gewoon in Rotterdam. En dan te bedenken dat we minder dan drie weken gelden voor het eerst om tafel zaten om te bezien of een dergelijke wedstrijd daadwerkelijk te organiseren was. Ja dus!!
Kortom een geweldig schaatsevenement. Graag wil ik iedereen bedanken: Schaatsbaan Rotterdam, de KNSB (gewest en landelijk) en natuurlijk ook onze eigen SVR-vrijwilligers die op zaterdagavond laat de baanbeveiliging hebben aangebracht en zondag team van scheidsrechters en jury hebben versterkt.
Sander
Wedstrijd kralingen
Uitslag van het kampioenschap van Kralingen
Heren:
Thom van Beek