Afgelopen weekend op 21 februari 2015 heeft SVR weer eens laten zien dat we een vereniging met potentie zijn. Gekleed in de welbekende groene wedstrijdpakken hebben 4 jeugdleden van SVR namelijk deelgenomen aan het officiële Nederlands kampioenschap marathon voor junioren en pupillen op de ijsbaan van Breda.

Dit jaar vielen we helaas niet in de prijzen, maar deelnemen is vaak belangrijker dan het winnen.

Tijn, Eva, Edo en Thijs zijn hier overigens voor uitgenodigd nadat zij op de Uithof tijdens de Ooms-cup marathons voldoende punten gehaald hadden en daarmee het vereiste niveau hebben. Een positie bij de eerste 6 was gemiddeld de eis om deelname af te dwingen.

Heren pupillen B

Tijn van Til vertegenwoordigde SVR bij de categorie jongens pupillen B. De wedstrijd ging over 6 ronden en tot de helft hield Tijn het straffe tempo dapper bij. Tijn sloot de wedstrijd af in een achtervolgende groep en eindigde van de 41 gestarte deelnemers als 36e.

NK marathon jeugd 2015 pupillen

Heren pupillen A

In deze categorie ging namens SVR een podiumkandidaat van start. Thijs Kooiman werd vorig jaar, in een vrijwel hetzelfde deelnemersveld bij de pupillen B, namelijk 2e. Met het rondenbord op 9 gingen 50 pupillen van 12 of 13 jaar van start. Het tempo zat er hier ook gelijk goed in met ook diverse valpartijen. Thijs kon deze prima ontwijken en kwam tijdens de massasprint op een uitstekende positie te liggen, met podiumkans. Totdat een rijder besloot om Thijs zijn schouder te gaan gebruiken als hulp om zelf verder te komen. Hierdoor kwam Thijs vlak voor de finish door ten val en eindigde op een troosteloze 8e plaats. De veroorzaker werd weliswaar gedeclasseerd, maar daar schiet Thijs niet veel mee op.

NK marathon pupillen A

Dames junioren C

Bij de dames junioren C ging Eva van Til van start namens SVR. 53 fanatieke meiden gingen van start voor hun kampioenschap over 10 ronden. Omdat 10 ronden nog niet echt een erg lange afstand is zie je onder de deelnemers ook de betere langebaanschaatsters aan de start staan. De uiteindelijke winnares, Rachelle van de Griek, is een C-juniore die goed is voor 41,0 en 2,09 op de 1500m. Dit zegt uiteraard al heel veel over het niveau. Des te knapper is het daarom dat Eva zich heel goed wist te handhaven. Ook hier weer de nodige schermutselingen en valpartijen, het hoort er allemaal bij. De massasprint werd bij de dames al vroeg ingezet en het hoge tempo over de laatste 2 ronden kon Eva goed aan en schoof zelfs nog op naar voren met een mooie 12e plaats als resultaat.

NK marathon junioren C

Jongens junioren C

Edo Maas heeft zich door goede klasseringen op de Uithof ook kunnen plaatsen voor dit NK. Nog helemaal niet zo eenvoudig, zeker als je kijkt naar het hoge niveau in deze categorie op de Uithof in combinatie met de nog maar prille schaatscarrière van Edo. De 51 junioren C reden hun kampioenschap over 15 ronden. Nadat Edo achterin de groep van start was gegaan kwam hij al na 5 ronden goed voorin te rijden (zie foto) en kon zich meten met de voorsten. Helaas sloeg na 8 ronden het noodlot toe. Wellicht een klein duwtje van een rijder, even een onbalans en daar ging Edo helaas onderuit. Toch nog opgestaan en doorgereden voor een 41e plaats. Erg jammer, want er had vast meer in gezeten.

NK marathon junioren C jongens

Alle uitslagen zijn ook te zien op schaatsen.nl